Alla är fina på insidan

Jag har ju tidigare skrivit om hur stökigt det är i Elinas klass. Vi har haft möten om situationen men det har hittills inte lett till någon förändring. Det är så pass illa att några av killarna misshandlar en annan, att de sparkar och slår i grupp på en enskild person. I klassen är det kaos - på riktigt kaos. Jag har blivit helt matt när jag har varit med. Det har varit skrik och stök hela lektionerna. Barn som absolut inte lyssnar vad fröken än säger. 
 
Men iallafall så tänkte jag att jag skulle försöka göra någonting åt saken. Jag känner ju dom flesta barnen ganska bra då jag är väldigt närvarande. Jag stannar alltid och pratar med alla när jag hämtar och  lämnar, samt är med i klassen regelbundet. 
 
Så jag har pratat med några av de stökiga killarna om att de ska försöka sitta stilla på lektionen och sluta skrika. 
När jag stämde av efter första dagen så sa dom att det inte alls hade gått så bra. Efter lite diskussioner om varför det inte har gått bra så har dom kommit fram till att de ska försöka lite mer. Och det har gått framåt!
 
Så idag när jag stämde av med dom så sa dom att det faktiskt hade gått ganska bra, dom hade bara varit upp några gånger. Så jag frågade om de tyckte att de hade förtjänat en belöning - kanske var svaret. Jag stämde av med en resurslärare och han sa att dom faktiskt hade varit ganska bra idag.
 
Så då kom jag och barnen överens om att jag ska komma imorgon efter lunchen och att de ska försöka sitt allra bästa imorgon med att sitta stilla, lyssna och arbeta ordentligt. Och om de har uppfört sig så ska jag bjuda på någonting.
 
Jag har tänk köpa glass och något litet till. Men allra främst lyfta fram att jag är otroligt stolt över att dom verkligen försöker och gör sitt allra bästa. Att verkligen berömma dom här stökiga barnen inför hela klassen och få dom att känna sig stolta över sig själva. För jag menar att om de får känna sig stolta över sig själva och känna att de faktiskt klarar av det här så blir de mer benägna över att försöka igen. 
 
Jag har använt Pepsi också för att skapa relation med barnen. Dom allra flesta barnen gillar ju djur och dom här barnen är inget undantag. Jag har låtit Pepsi leka med dom och skapat relation med dom samtidigt. Och det har gett resultat. Ärligt talat så söker de kontakt när man kommer och lyssnar när man pratar. Som igår lät jag en av de stökigaste killarna ta över kopplet och passa Pepsi medan jag gick till andra sidan skolan och hämtade Emilia. Och ni skulle ha sett hur glad och stolt han blev! Och han hade varit superduktig med Pepsi och jag berömde honom ordentligt och tackade så mycket för hjälpen.
 
Nu hoppas jag verkligen på att de har försökt ordentligt imorgon. Jag skulle bli så otroligt stolt och glad om de faktiskt har ansträngt sig. Om det funkar så tänker jag fortsätta på samma spår. Jag menar jag har nästintill all tid i världen på dagarna så jag kan lika gärna lägga min tid och energi på detta just nu. 

Kommentarer
Postat av: Mikaela

Du är så klok och fin Linda! ❤️

2016-10-03 @ 09:23:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0