Varför jobbar jag med det jag gör?

Jag får ofta frågan varför jag jobbar natt och om det inte är jobbigt.
 
Det är jobbigt att jobba natt, man får ställa om sig gång på gång och det sliter på kroppen. Men vet ni varför jag har valt att jobba som jag gör?
 
Jag gör det för mina barn.
 
Jag har aldrig velat att mina barn ska gå långa dagar på dagis, och inte i skolan heller nu när jag har skolbarn.
När Elina var liten så pluggade jag och hon hade kortast möjliga dagar, många dagar lämnade jag kl 10 och hämtade kl 14. Dessutom var hon nästan 1.5år när hon började, samma sak med Emilia. Sen när jag inte kunde plugga längre så var jag ju tvungen att hitta ett annan alternativ.
 
Att ta ett vanligt dagjobb har aldrig varit ett alternativ för mig, jag skulle aldrig någonsin kunna sätta mina barn på dagis kl 07-17 som många barn går. Jag tycker synd om dom barnen och har gjort allt för att mina barn inte ska behöva ha det så.
 
När de båda gick på dagis så lämnade jag kl 9 på morgonen och hämtade kl 15, när de var mindre så hade de kortare dagar än så. Nu när Elina har börjat i skolan så får de börja en timme tidigare och bli hämtade kl 15.
 
Jag förstår ju att de flesta inte har möjlighet till det och att alla gör så gott dom kan. Dessutom så vänjer sig barnen vid att ha långa dagar och det brukar ju gå bra. Men jag vill fortfarande inte ha det så för mina barn. 
Det är många gånger jag har haft ont i magen efter att ha lämnat på dagis och sett hur de små 1åringarna gråter hysteriskt och dagispersonalen inte har tid att trösta utan de går runt för sig själva med rinnande tårar och snor över hela ansiktet. 
 
Dessutom så tycker jag att det är viktigt att barnen får vara lediga på alla lov. Jag tror att det är viktigt att de får ha lov och ha chansen att vila från den stökiga miljö som faktiskt råder på dagis och skola. Genom att jag jobbar som jag gör så har jag möjlighet att alltid låta dom vara lediga. Dessutom har jag alltid möjlighet att vara med i skolan, hjälpa till, kolla på om det händer något särskilt och liknande. 
 
Som tex idag så gick jag och lämnade Elina i skolan och fortsatte sen på en långpromenad, när jag sen gick förbi skolan igen så såg jag att de var ute och spelade brännboll så jag satte mig där i gräset och tittade på medan de spelade. Någonting som Elina såklart tyckte var superroligt - och jag med. Hade jag jobbat så hade jag ju missat allt sånt där. Mitt jobb gör det möjligt för mig att vara en mer närvarande förälder. 
 
Sen har mitt jobb en stor nackdel och det är att jag måste jobba varannan helg. Det är verkligen supertråkigt, men barnen är hemma med pappa så jag behöver egentligen inte ha dåligt samvete över det - men det har jag. Jag funderar starkt på att ta bort en jobblördag vilket då skulle innebära att jag bara jobbar en hel helg i månaden. Nu ska vi snart få ett nytt schema så jag får bestämma mig efter det när jag har sett hur min nya rad blir.

Elina slog ett frivarv - och jag var med och kunde se det :D
 
 
Tids nog kommer mina barn vara stora nog att kunna ta sig till och från skolan och inte behöva mig på samma sätt. När den tiden kommer så kommer jag kunna välja ett annat sätt att jobba. Men fram tills dess är det min skyldighet att göra det som jag tycker är bäst för mina barn, därför jobbar jag med det jag gör.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0