Alla möjligheter - inga begränsningar

Som ni alla vet så är jag ju för Genus - behandla alla barn lika oavsett vilket kön de tillhör.
Det är så roligt när jag får kommentarer som "men du klär ju din dotter i rosa, då behandlar du ju henne som en tjej"

Det många inte verkar förstå är att genus handlar om att ge barnen alla möjligheter. Jag klär mina barn i alla slags kläder, jag väljer inte bort någonting - alla färger på mina tjejer.

Mina tjejer kan ha rosa klänningar ena dagen för att andra dagen ha spiderman tröjor.

Skulle jag ha en son skulle samma sak gälla för honom. Skulle han vilja ha en klänning en dag, vilket han förmodligen skulle vilja ibland eftersom hans storasyrror skulle ha det, ja då skulle inte jag vara den som sa nej.
För hur skulle jag kunna säga nej? Dina systrar får, men eftersom du har en snopp får du inte?

Det intressanta är dock hur olika mina tjejer blir bemötta av omgivningen beroende på vilka kläder de har på sig. 
Emilia är ett utmärkt exempel på det.

Vi var nere i centrum och Emilia hade blå kläder på sig. Hon stod och försökte klättra upp för kanan och en kvinna stannade till log och sa "men vilken tuff liten grabb" och tittade menade på Emilia där hon stod och kämpade för att klättra upp för kanan. 
Ja visst är hon svarade jag och log tillbaka
Nämen är det en tjej, jag trodde det var en kille sa kvinnan ursäktande
Kvinnan vände sig sen mot Emilia och sa:
Du var mig en söt liten tjej du.
Sedan gick hon vidare igen.

Åh det blir så tydligt hur man behandlar pojkar och flickor olika.
Kvinnan trodde att det var en kille: Emilia var tuff
När kvinnan sen fick veta att hon var en tjej: Emilia var liten och söt

Varför känner sig folk tvungna till att utgå från att pojkar beter sig på ett visst sätt och tjejer på ett annat?
Varför kan de inte vara få vara barn?

Jag kommer aldrig någonsin behandla mina tjejer på ett visst sätt för att de är just tjejer.
Jag kommer heller inte utgå eller anta att de kommer vara på ett visst sätt heller.

Jag gillar polarn o pyrets inställning, på deras hemsida står det bla:
"Polarn O. Pyret gör kläder för barn. Det låter som en självklarhet, men att utgå ifrån att pojkar och flickor har samma behov när det gäller passform och funktion är ganska unikt"

Helt sjukt att det faktiskt är så. Att små barns kläder är annorlunda beroende på vilket kön de tillhör. Varför ska små tjejer kläs i tajta, sköra kläder medan killar ska kläs i vida, hållbara kläder?

Jag blir så less och irriterad på hela situationen. 

Barn



Jag ska lära och uppfostra mina tjejer att bli lika starka och oberoende som min mamma gjorde med mig och mina syskon - oberoende på vilket kön vi hade.









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0