Könsroller och Genus

Könsroller och genus

"Blev det en flicka eller en pojke?" Det är oftast den alla första frågan som nyblivna föräldrar får av sin omgivning. På så sätt börjar könsindelningen så fort man har blivit född. Barnet får på sig rosa kläder om det är en flicka och blå kläder om det är en pojke. På det sätter visar man upp för världens vilket kön den lilla bebisen tillhör. Samtidigt börjar omgivningen redan anpassa sina tankar om det nya barnet beroende på dess kön.

 

Redan från början

Forskning visar på att bebisar behandlas olika redan från början utifrån vilket kön de tillhör. Flickor hålls ofta vända inåt i famnen medan pojkar vänds utåt. Flickorna får mer personlig bekräftelse och får höra hur söta och vackra de är. Pojkarna får mindre ögonkontakt och tillåts utforska mer i sin omgivning. Om en flicka ramlar och slår sig är vi mer benägna att trösta än om en pojke ramlar och slår sig.

Det är ingen slump att nyfödda flickor får höra hur fina, söta och vackra dom är. Medan nyfödda pojkar får höra hur starka, vakna, och pigga dom är. Barnet börjar tidigt att formas efter samhällets normer, värderingar och rollförväntningar.

Nyfödda barns beteende är likadan oavsett om det är en pojke eller en flicka men ändå så uppfattas deras beteenden olika beroende på vilket kön de tillhör. Ett exempel är att om en flicka gråter så tolkar vi det som att hon är rädd. Medan om en pojke gråter så tolkar vi det som han är arg.

 

Kön och genus

Kön och genus är två sidor av samma mynt. Kön är de biologiska faktorerna som bestämmer om man är man eller kvinna. Genus däremot är den sociala och kulturella delen av ens kön – kvinnligheten och manligheten. Hur man förväntas vara utifrån vilket kön man tillhör. Tidigare ansåg man att kön och genus var sammankopplade redan från födseln. Att alla de egenskaperna man anser att en kvinna respektive en man ska ha var biologiskt. Nutida forskning visar däremot att det inte går att bevisa att män och kvinnor beter sig på olika sätt utifrån vilket kön man tillhör. Istället är uppfattningen att man beter sig på olika sätt utifrån de sociala och kulturella förväntningarna som finns på dig som tjej eller kille.

En bebis kommer in i våran värld utan några som helst föreställningar om hur den ska vara. Den har inga kunskaper eller förefattade meningen om att killar ska vara på ett visst sätt och tjejer på ett annat. Det är omgivningen som visar och förmanar om hur man ska uppföra sig och hur man ska vara. Alltså agerar inte människor utifrån vilket kön de tillhör utan beroende på vilken uppfostran vi har fått. Det är vi själva som skapar genus. Ett exempel på hur vi skapar genus är att vi betecknar rosa som en flickfärg och blått som en pojkfärg.

 

Media, reklam och leksaker.

Samhället har stor inverkan på hur vi uppfattar saker som manligt respektive kvinnligt.

Går man till affären för att köpa kläder så ser man en tydlig uppdelning i pojk respektive tjej avdelningar. På tjejavdelningen hänger det rosa, röda, glittriga, tajta kläder och med fina tryck av fjärilar, hästar, prinsessor och hjärtan. Medan på pojkavdelningen hänger det blå, gröna, mörka kläder med tuffa tryck av spindelmannen, döskallar, bilar och liknande. Killarnas kläder är även av starkare kvalité, lösare som gjorda för vild lek.

Medan tjejkläderna ofta är tajta, tunna och av sämre kvalité. Detta sänder ut signaler om att pojkar ska vara vilda och leka mycket medan tjejer ska vara mer stillasittande och pyssla.

Det skiljer även i storlekarna på kille respektive tjej kläder. Ett par byxor i storlek 92 från tjejavdelningen är ett par cm mindre än ett par byxor i storlek 92 från pojkavdelningen.

Dessutom hänger det stora bilder på killar klädda i tuffa kläder ovanför pojkavdelningen och tjejer iklädda fina glittriga kläder ovanför tjejavdelningarna för att ytterligare visa barnen vart de hör hemma någonstans.

 

Även i leksaksaffären är leksakerna uppdelade i pojk respektive tjej leksaker. På pojkavdelningen hittar vi saker som stimulerar aktivitet, konstruktion, våld och sport. Medan vi på tjejavdelningen hittar färdiga redskap, pärlor, köksutrustning, dockor och annat som stimulerar olika slags rollekar.

Det är vi vuxna som väljer att leksakerna ska vara indelade i 2 olika kategorier, pojkleksaker respektive tjejleksaker. Små barn struntar vad de leker med men vi väljer att ge olika leksaker beroende vilket kön barnet har. På det viset uppmuntrar vi barnet att leka med dessa leksaker och naturligtvis föredrar då barnet att leka med dessa.

 

Från reklamen matas barnen också av hur de ska vara. Är det reklam om verktyg visas det upp en muskulös man. Är det reklam om tvättmedel ser man ofta en kvinna och ibland även en flicka som hänger upp tvätt ute i naturen. Är det reklam om godis är det ofta så att det är riktat så att kvinnorna njuter medan männen får mer energi.

 

Krav att leva upp till

Tjejer och killar har olika förväntningar på hur de ska vara och bete sig. Som tjej ska man vara vårdande, medlande, empatisk, vacker, snygg, sexig, känslosam, och social.

Som kille ska man vara, självständig, teknisk, stark, inte visa känslor, drivande, alltid vilja ha sex och försörjande.

Dessa normer blir vi matade med från att vi föds. Tjejer används redan från unga åldrar som medlare mellan pojkar. De används till att lugna ner stökiga pojkgrupper då de anses vara lugna och får rollen som en liten "hjälpfröken" De utvecklar då sina sociala färdigheter och tränar sig på att vara vårdande, empatisk och medlande.

Pojkarna har däremot inga sådana förväntningar på sig. De får mer spelrum att vara vilda och bråkiga. De tillåts vara högljudda och att kräva uppmärksamhet. Även här visar vi att pojkar ska stå i centrum medan tjejerna ska stå i bakgrunden och finnas till ifall att pojkarna behöver detta.

 

Mina egna funderingar

För mig är det självklart att små barn är exakt likadana. Det finns ingenting som skiljer behoven eller beteendet  beroende om det är en pojke eller en flicka. För mig är det individuellt och barnets personlighet som skiljer de olika behoven och beteenden åt.

Jag tror att det beror på hur man själv är uppfostrad och att man inte är tillräckligt medveten om problemet som bär skulden till att vi behandlar barn olika beroende på vilket kön de tillhör. Man vet helt enkelt inte om vilka konsekvenser detta har.

Det går på automatik att man säger att flickbebisar är söta och vackra medan man säger att pojkbebisar är tuffa och starka. Men väldigt få funderar på vad detta innebär för barnet och varför man faktiskt säger så. Är man inte medveten om problemet är det omöjligt att göra någonting åt det. Detta i kombination med att många fortfarande tror att barns beteenden är medfödda beroende på vilket kön man tillhör gör att detta är ett stort problem.

Jag tycker också att det är skamligt hur media framställer könsrollerna, där kan man heller inte ha förklarningen till att de inte är medvetna. För det tror jag absolut att de är! De borde ta större ansvar och påverka så att alla barnen har samma chans, oberoende på vilket kön de har, i samhället!

Någonting som jag också tror sätter stopp för att sudda ut gränserna mellan pojke och flicka är rädslan! Man är rädd för att ens pojke ska bli mobbad om han kommer till dagis i en rosa tröja med tryck av ett hjärta. På det viset låter man det fortsätta på samma vis som det alltid har varit på grund av rädsla, rädsla för att vara annorlunda och sticka ut.

Detta är för mig ett stort problem! Jag tycker inte att barnen ska bli begränsade och bli placerade i ett fack utifrån vilket kön de tillhör.

Tjejer ska ha lika stor rätt att ta plats, bråka och vara högljudda. Precis som en pojke ska kunna leka med dockhörnan och pyssla. Att sluta lägga sina egna förväntningar och värderingar på barnet och istället se till individen är det viktigaste man kan göra för barnen!

Om folk skulle se bortom könet och istället se barnet så skulle vårat samhälle bli mycket bättre. Ingen skulle behöva känna press och behöva vara så som samhället anser att en tjej respektive kille ska vara.

Det handlar inte om att tjejer inte ska få ha på sig rosa klänningar och leks med dockor. Eller att inte pojkar ska ha få på sig tröjor med dinosaurier på och leka med bilar. Det handlar om att alla barn oavsett kön själva ska få ha möjligheten att välja och få prova på vad de själva tycker om.

Jag vill att alla barn ska få 100 olika möjligheter att själva få välja vilka, och hur de vill vara istället för bara 2 - Pojke eller Flicka. Låt barnen få vara barn, inte tjej och kille.

 

 

Källförtäckning

Genuspedagogik 2003 Kajsa Svaleryd

Genus - hur påverkar det dig? 2005 Helena Josefson

http://www.dn.se/insidan/vuxnas-fordomar-fostrar-barn-in-i-konsroller-1.397570 Den 22/10-2010

http://www.jamstalldskola.se/vad-ar-jamstalldhet/genus-genusteori.shtml  Den21/10-2010


Kommentarer
Postat av: Laks

Helt sant! Genus är viktigt, och väldigt intressant med tanke på att många helt enkelt nekar och påstår att "flickor/pojkar är så biologiskt sätt!". Skitsnack tycker jag.

2011-05-28 @ 12:30:21
URL: http://laks.webblogg.se/
Postat av: camilla

ta bort den häe lilla bäbisen

såmm är på bild här inne

2011-08-01 @ 21:52:39
URL: http://wwwaromabutiken.se
Postat av: camilla

ta bort den här lilla bäbisen

såmm är på bild här inne

2011-08-01 @ 21:54:42
URL: http://wwwaromabutiken.se
Postat av: jonas

ta bort den här lilla bäbisen

2011-10-22 @ 12:48:06
URL: http://http:www.aromabutiken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0