Ska pedofiler pekas ut?

I USA finns det en lag som heter Megans Law som finns i alla 50 delstater.
Det är en lag som går ut på att myndigheterna måste meddela samhället när en dömd sexbrottsling flyttar in.
Det har nu gått så långt att det nu finns hemsidor där man kan se var sexbrottslingarna bor. Publicirat med namn och med bild. På så sätt kan man se om det finns några dömda sexbrottslingar innan man flyttar till ett område.

Lagen kom till för att en liten flicka, vid namn Megan, blev inlurad till en granne där hon våldtogs och dödades. Grannen var en dömd sexbrottsling och Megan var bara 7år gammal.

Nu sitter jag och funderar på om hur det skulle vara om vi hade det så i Sverige? Man kan faktiskt bo granne med en sexbrottsling utan att ha någon aning om det.
Självklart finns det ju många som aldrig blivit dömda, och aldrig heller kommer bli dömda.
Men det finns också många människor som gång på gång blir dömda och sen släpps fria igen.

Vad är egentligen rätt och vad är fel?

Jag tänker på om man hänger ut dom personerna. Hur kommer då deras familj att drabbas?
Dom kanske har barn själva som går i skolan, alla vet om att deras förälder är tex pedofil. Hur kommer inte deras liv att påverkas av det?

Eller om en 20åring är tillsammans med en 14 åring. Han kan bli dömd för pedofil, men är han verkligen det? Hela hans liv kommer han få vara utpekad.

Eller om man har åkt fast och sonat sitt brott, är man inte klar då? Ska man straffas ytterligare hela livet genom att alltid vara uthängd?

Eller dom som är oskyldiga. Ja det dömd faktiskt oskyldiga människor här i Sverige också. Någon blir anklagad för våldtäkt men är oskyldig men döms iallafall. En mamma vill ha ensam vårdnad och anklagar pappan för incest. Hemskare saker har hänt och händer just nu.
Stackars de människorna som är oskyldiga och för alltid kommer vara utpekade.

Men så tänker jag på alla de familjer som bor granne med en sexbrottsling utan att veta om det.
Man släpper ut sina barn och så kanske en dömd pedofil bor i lägenheten under, sitter bakom gardinen med en kamera och fotar barnen som springer runt i bara trosor på sommaren.
Barnen går påskkärring och blir inbjudna hos den snälla mannen som ska bjuda på godis. Vad är han då inte kapabel till att göra då?

Jag kan säga att från mitt egna själviska perspektiv skulle jag verkligen vilja veta om det bodde en pedofil i närheten. Men vad ska man då göra med den informationen? Man kan knappast flytta runt hela tiden, för det är bara att inse att de finns överallt.
Sen inger det också en falsk trygghet. För hur många odömda sexbrottslingar finns det inte där ute? Många fler än vad det finns dömda skulle jag vilja säga.

Kanske ska man istället lära sina barn att ingen annan får någonsin röra deras kroppar? Att deras kroppar tillhör bara dom. Ge dem styrkan och modet att säga nej när de inte vill?

Men skulle det inte vara bra att veta mer om sina grannar? Eller skulle det kanske ställa till med mer problem än nytta?


Kommentarer
Postat av: Mikaela

Jag tror att det är bäst att inte veta. För vad ska du göra med informationen? Ska man välja att flytta? Eller ska du låsa in dina barn och aldrig låta dom gå ut? Vi kommer aldrig (tyvärr) kunna skydda våra barn från allt ont. Hur mycket vi än skulle vilja. Dom måste växa upp i världen som den är. Allt man kan göra är att försöka vägleda dom så att dom tar rätt beslut.



Sen är personer med pedofiliska tankar också människor. Jag tror att vi måste välja att lita på att människor kan bättra sig. Tänk om det var ens egen bror som begått ett brott och man verkligen VET att han vill bättra sig och aldrig kommer att göra om det. Skulle man vilja att han hängdes ut? Jag skulle då inte vilja det. Människor är så trångsynta och rädda... alla personer som gjort misstag i sina liv skulle lynchas.



Det är min åsikt.

Men det är inte en enkel fråga.

Det är nog också olika från fall till fall, person till person. Men rent generellt så tycker jag detta.

2009-09-03 @ 15:11:54
Postat av: Linda

Jag tror också att det är bäst att inte veta faktiskt. Sen finns det ju så mycket risker med såna register, att oskyldiga finns med och allt sånt.



Fast en pedofil blir aldrig frisk, det är ju en obotbar sjukdom. Och de som väl ger vika för sina tankar och antastar ett barn gör nästan alltid om det.

Sen finns det ju mängder med pedofiler som aldrig gör verklighet av sina fantasier och som heller inte vill det.

Men om min bror skulle visa sig vara pedofil och han antastar ett barn så skulle jag aldrig förlåta honom. Aldrig att han skulle få komma i närheten av mitt barn igen. Även om han ångrar sig och säger sig aldrig mer göra om det.



Men som sagt jag tror nog inte heller på det där med att hänga ut alla. Mer skada än nytta...

2009-09-04 @ 10:57:59
Postat av: Andreas

Samma med Jessicas law, det bygger på samma sak men funkar dåligt i längden då alla hamnar under samma tak. Dom har ett bättre system i

Canada som heter AMBER Alert.

2009-09-04 @ 16:17:42
URL: http://essetdesign.com
Postat av: the tomas

hugg av ballen, armar o ben av peddosarna och bosätt dom bland kåta noshörningar på en liten ö...

2009-09-04 @ 18:28:16
Postat av: Maria

Ett misstag är en sak , att vålta ett barn en annan ..



Men att sätta upp dom på en lista för allmän beskådning hade varit som att

kasta kött i en lejongrop.



Jag har haft en människa i mitt liv , som jag har älskat förr .

men när det kom fram vad denna männsika hade utsatt människor jag älskar för ...

fanns där igen kärlek kvar ... det va inte längre samma männsika jag en gång kännt ... den människan dog där och då för mig ...

så en ny chans ... det finns inte en chans ... det splar ingen roll om det så var min bror .. jag tänker inte tala om vem det var men det fanns blodsband ... det räcker.



Det sörger mitt hjärta att det kan bli så, att någon kan bli så ...SJUK .

men jag kommer aldrig någonsin försvara eller förlåta en sådan handling ...



man kan inte skylla på att det är en sjukdom ..

tänk på barnet och deras föräldrar , deras nära ...

tror ni det spelar någon somhelst roll?



Att en människa som gör något sådant är sjuk ... det vet vi nog alla redan ..



men ska en så sjuk människa för ströva fritt bland oskyldiga barn ?



Det skulle inte hjälpa att ge en sådan männsika en chans ...

har dom gjort det en gång , kommer det hända igen .. det försvinner inte bara ...

har de en gång släpp ut sina sjuka fantasier och låtit dom bli verklighet och inte endast sjuka fantasier .. är det nog en nästintill omöjlighet att stoppa tillbaka till igen.



Det var det det som hände DEN människan .. och gudaran vet hur många gånger mer det har hänt därimellan ..



som ni märker gör detta mig väldigt upprörd , hatiskt ... det är inte mycket som får mig att bli såhär arg ...



polis,myndiheter ... pysk ... borde ha en mer struktuerad plan om våra barns säkerhet när det gäller dessa männsikor , en plan utan att blanda in samhället .....

för det finns många där ute som inte skulle tveka att sätta ett skott i panna på en människa som begår dessa brott .... och det är också ett brott inte sant.



nu vet inte jag alls vad det finns för planer inom detta , men det är bara att läsa tidningar så ser man att det brister många gånger. Ett exempel här i sverige är Engla ... det fanns papper och dokumentationer om honom ... ändå kunnde det ske som skedde ... '



det skulle inte få hända ...inte med den vetskapen .



Jag är verkligen inte en trångsynt människa ... men när det gäller just detta så finns det igen mery .



jag säger inte att jag vill att dom ska dö , men det borde finnas säkerher som skyddar oss, för våra barn skull , för förläldrars skull ...för oss.



och ja, jag är rädd ... jag är rädd för denna sjukdom som förvandlar människor till monster.



människor som man engång har älskat .... som någon har fött som vilket barn somhelst.



hur de kan bete sig somvemsomhelst , men dölja en mörk mörk hemlighet ...



det gör mig rädd!







2009-09-05 @ 14:18:14
Postat av: Mikaela

Ja jag håller helt med dig linda att det är skillnad på en person som har tankar som är pedofili men låter bli att agera ut dom. Jag ser det lite som en sjukdom kanske. Vi har ju kanske ärligt lite svårt att styra vad vi attraheras av. De finns ju dem som attraheras av riktigt skumma saker. Meeeen det är ju en annan sak.



Dock tycker jag väl snarare än ett offentligt register att vi bör kunna ställa högre krav på vårt samhälle att det finns behandlingsformer som är BRA som lär de här människorna att hantera sin attraktion.



Vi människor är så komplexa varelser så det är nog många gånger svårt att förenkla det så mycket som vi vill kunna göra med lagar och regler. Tyvärr!

2009-09-06 @ 14:13:00
Postat av: Maria

det finns en sida med forskning om ämnet



http://pedofil.se/forskning/pedofiler.html

2009-09-06 @ 14:58:32
Postat av: Mikaela

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5794024.ab



Hemskt!

2009-09-15 @ 10:12:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0