En vana som måste brytas

Nu har jag bestämt mig för att börja med matsedel här hemma. Jag småhandlar sjukt mycket och det blir så himla dyrt att gå ner på Ica varje dag. Dessutom slänger vi en massa mat hela tiden då jag alltid gör för mycket och vi vill inte äta samma mat flera dagar i rad.
Jag lägger mellan 6000-10.000kr varje månad på mat. Inte riktigt allt på mat då det läggs lite på kläder till Elina, hygienprodukter och sånt. Men ändå det är sjukt mycket pengar för 2 vuxna och 1 barn.
Dessutom har jag hela frysen full av mat men istället för att ta därifrån har jag köpt nytt för att allting är fryst.
Men det ska det bli ändring på!
Nu har jag skrivit ner en matsedel för nästa vecka med saker bara från frysen, det ända jag behövde handla var sås, cremé fraich och potatis.

Det är meningen att vi ska äta upp från frysen nu så att vi kan frosta av den och handla nya saker igen :P

Men såhär ser iallafall matplaneringen ut för veckan som kommer

Måndag: Ugnsbakad fisk med dill, citron och gräslöksås till det potatis

Tisdag: Makaroner och stekt hamburgare

Onsdag: Kyckling och wokgrönsaker i currysås till det serveras ris

Torsdag: Hemmagjord schnitzel med pommes

Fredag: Stekt kött i dragonsås och ris

Lördag: Stekt ryggbiff med vitlökspotatis och rödvinsås

Söndag: Köttbullar i brunsås och pasta/potatis

Självklart serveras det grönsaker i olika former till maten.


Nu gäller det bara att jag håller den, vanor kan vara svåra att bryta ibland. Men den här vanan måste jag faktiskt bryta. Det fungerar inte att handla så mycket, och sen bara slänga bort det.








Kommentarer
Postat av: Katta

Det kommer säkert gå bra!

Kan nog bli tufft till en början, men så fort ni fått in vanan så kommer det nog gå så bra så!

2009-11-09 @ 20:58:03
Postat av: Cindy

Låter som en bra idé detta! :) Kram

2009-11-10 @ 02:10:36
URL: http://www.cinderellasettergren.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0