Hos bm

Jag var hos barnmorskan i förra veckan på en vanlig koll. Allting såg jättebra ut, alla värden och så.
Blodtryck 134/84
Hb 125
Blodsockret 5.7
SF 32
Bebisens hjärtljud 150

Sf måtten ligger precis på mittkurvan så förhoppningsvis är det ingen jättebebis den här gången heller :P

Men någonting som var mindre bra är att bebisen ligger med huvudet uppåt. Så om inte hon har vänt på sig tills nästa besök så kommer jag få en tid för ett vändningsförsök på sjukhuset.
Om jag har förstått det rätt så går det till genom att jag får muskelavslappnande och sen försöker de vända på bebisen i magen genom att knuffa på henne.
Det ska tydligen göra ont och vara himla obehagligt. Men det skulle det absolut vara värt om de lyckades. Enligt dom så lyckas de i 50% av alla försök. Men sen finns det alltid en risk för att bebisen vänder sig fel igen.

Fungerar inte det så blir det kejsarsnitt. Jag vill verkligen inte det, jag som ser fram emot att föda så mycket :(
Jag skulle verkligen känns mig lurad på upplevelsen. Att få upp den lilla bebisen på magen efter att ha kämpat så mycket, det finns inget som kan jämföra sig med det.

Så håll tummarna för att bebisen vänder på sig så att jag kan föda vaginalt.
Något kan jag väl få ha tur med under den här graviditeten tycker jag?

Kommentarer
Postat av: Katta

Linda, jag tror inte du kan få någon jättebebis :P



Hoppas lillskiten vänder på sig så att du slipper snittet. Min jobbakompis sitter i samma sits som dig, hennes son vände heller aldrig på sig så då fick hon snitta. Så hon hoppas också på att få föda vaginalt den här gången.

Jag håller iallafall tummarna för dig!



2009-12-08 @ 10:25:25
Postat av: Nandi

Kan tipsa om två saker: 1. Det finns yoga övningar du kan gör asom kan hjälpa till/underlätta för barnet att vända sig, det borde finnas på nätet. Bland annat att ligga en stund varje dag på rygg med fötterna mot väggen och en kudde under bäckenet.

2. Det ska tydligen finnas en "super BM" på Uppsalas sjukhus som ibland lyckas vända tom de envisaste barnen ;)



Tacka till! Det går säkert vägen!

2009-12-12 @ 21:46:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0