Rutinultraljud

Idag var vi på rutinultraljud för att kolla lillbebisen i magen. Klockan kvart i 2 hade vi tid, och jag tyckte att tiden gick så långsamt. Till slut blev det våran tur och vi blev väl mottagna av en underbar äldre dam, tyvärr kommer jag inte ihåg hennes namn, kanske var det Anita?

Hon satte staven på magen och efter ett par sekunder kunde vi se våran fina bebis på skärmen. Den var så fin, sprattlade och hade sig. Efter en stund så gjorde den tummen upp åt oss och jag blev alldeles rörd.
H*n sträckte på hela kroppen och öppnade munnen och drack lite vatten. En liten charmör, precis som sin storasyster.
Bebisen hade ett underbart fint litet ansikte och en supersöt liten näsa

Hon gick igenom hela kroppen och gjorde en massa mätningar på alla organen, precis som man ska göra.
Men hon tyckte inte att hon fick se allting så bra som hon ville så efter ett tag fick vi flytta till ett annat rum där de hade en alldeles ny maskin som ger en mycket bättre bild. Och vilken skillnad det var sen, på den maskinen såg man verkligen alla detaljer - våran underbara bebis <3

Hon fortsatte att mäta allting men bebisen låg lite snett så hon fick ingen bra bild. Och det var då hon sa det helt plötsligt,
Jag kommer boka en läkartid till er så ni får komma tillbaka. Tydligen så såg allting inte så bra ut som hon först hade sagt.
Jag kommer inte alls ihåg vad det hette, för så fort hon sa att vi skulle få träffa läkaren så tårades mina ögon och det började susa i öronen. Men iallafall så var det flödet som går från njurarna som inte såg bra ut. Det fick max vara 4mm och våran var strax över 4mm
Hon sa vad det bland annat kunde vara, men jag kommer inte ihåg, det var inte så farligt iallafall för om det var det problemet fick bebisen bara äta antibiotika efter att h*n är född.
Men det fanns också en ökad risk för att bebisen har en kromosomavvikelse. När hon sa det stannade bokstavligen mitt hjärta och det kändes som om jag föll.
Min underbart fina bebis kanske har ett allvarligt fel. Ett fel som gör att h*n inte kommer få födas.

Jag ska tillbaka på torsdag för att träffa läkaren så att de kan mäta det igen. Jag hoppas verkligen av hela mitt hjärta att det bara blev lite fel på mätningarna och att allting ser bra ut då.
Ser han också att den är förstorad så kommer jag få komma tillbaka i vecka 24 och kolla om det fortfarande är förstorat. i vissa fall så växer det bort och då är det inte någonting farligt.
Har det inte vuxit bort då så får vi se hur de går vidare med det. De kommer räkna ut risken för att det skulle vara en kromosomavvikelse och om de anser att risken är hög kommer jag få göra ett fostervattenprov.

Men om läkaren säger att den är förstorad på torsdag så tänker jag säga att jag inte vill vänta tills vecka 24 för ett ev göra ett fostervattenprov då. Jag vill att de ska göra det på en gång isåfall. Jag kommer gå under om jag ska behöva gå i 5 veckor till och inte veta hur det kommer att bli.
Det gör ont att skriva det här men jag gör det iallafall - För om jag måste avbryta graviditeten så vill jag göra det så fort som möjligt och inte vänta.

Åh mitt hjärta går sönder. Min underbara bebis, snälla låt h*n vara frisk.

Ett ultaljud ska vara fullt och glädje, man ska vara lycklig när man går därifrån.
Inte behöva gå därifrån i tårar

Det känns så otroligt orättvist! Varför ska det här hända oss, varför vårat barn?
Elina längtar ju efter dig. Hon går runt och pratar om bebisen, nu kanske ni aldrig få träffas.
Hon säger att det bor en bebis i hennes mage också, pussar på min mage och säger att bebisen ska få sova med mig i sängen. En riktigt stolt storasyster som längtar efter sitt syskon.
Snälla snälla snälla låt bebisen vara frisk snälla








Kommentarer
Postat av: tomas.h

Hoppas innerligt att det går bra! Det måste det!

2009-08-18 @ 20:22:41
Postat av: Katta

Jag hoppas också så otroligt mycket att det bara är fel på mätningarna. Att allt kommer gå bra på torsdag!

Vi är fler som längtar efter er lilla fina, friska bebis!

2009-08-18 @ 21:16:13
URL: http://kaattaaa.blogg.se/
Postat av: Maria

jag hoppas hoppas hoppas jag med ... fina fina fina Linda <3 kramar

2009-08-18 @ 21:27:53
Postat av: isabell

snygg blogg :)

2009-08-20 @ 23:18:49
URL: http://miniizza.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0