Att göra eller inte göra

Idag var vi tillbaka på sjukhuset för att göra ett till ultraljud, utfört av en läkare.
När det väl var våran tur så visade det sig att det var 2st läkare som skulle utföra det, varav den som gjorde alla mätningar var under utbildning.
Jag har aldrig tidigare haft något emot att ha med dom som är på utbildning förens den här gången. På något sätt kändes det alldeles för viktigt för att någon som inte vet vad de håller på med ska utföra det, även om det satt en som kunde precis bredvid.
Sen att de hela tiden diskuterade sinsemellan och inte informerade mig eller Robin om någonting de såg eller gjorde kändes också riktigt dåligt.
Jag fick bara svar ifall att jag frågade.

Läkarna hittade samma fel som barnmorskan gjorde. Att flödet var för stort för att vara inom det normala. Men än en gång sa de att avvikelsen är liten.
Jag ska tillbaka i veckan 24 och se om avvikelsen fortfarande finns kvar, det finns ju en chans att det har vuxit bort.
Sen ska jag gå på kontroller resten av graviditeten för att hålla det under kontroll. Blir det värre får de starta förlossningen tidigare och i värsta fall måste de operera bebisen efter förlossningen.
Men det är någonting som går att åtgärda och bebisen ska kunna leva normalt sen.

Men det finns fortfarande en liten ökad risk för kromosomförändringar. Enligt läkaren är chansen liten men jag får, om jag vill, göra ett fostervattensprov för att kunna utesluta det helt.

Det är här det svåra kommer in. Hur ska jag kunna bestämma mig för hur jag ska göra?
Ska jag gå vidare och göra ett fvp för att kunna utesluta risken för kromosomavvikelser och på det sättet ha en ökad risk för att få missfall? Vad gör jag om jag då får missfall och barnet visar sig vara friskt från kromosomavvikelser?

Eller ska jag strunta i att göra fvp och riskera att få ett barn med kromosomavvikelser?

Enligt läkaren så är risken för missfall vid fvp 1% Det är alltså 99% chans att jag inte får missfall.
Men bara för att jag har så otroligt mycket otur så skulle jag säkert vara den där 1% som får det.

Robin vill att vi går vidare och gör fvp, men han säger att det är upp till mig att bestämma hur jag vill ha det.
Jag vet inte alls hur jag ska göra. Jag ska iallafall ringa min barnmorska imorgon bitti och prata med henne om vad hon har för åsikter. Sen får jag ta det från där.

Ett stort besut som jag inte vill fatta, hur ska jag kunna?





Kommentarer
Postat av: Katta

Jag önskar så otroligt mycket att ni slapp ta det beslutet! Att allt bara var bra, inga avvikelser, inga oroligheter utan bara glädje. Glädje över erat lilla fina friska barn.

Jag tror och hoppas att allt kommer gå bra. Vad ni än väljer att göra. Finns här för dig!

Massor av Kramar!!

2009-08-21 @ 00:00:20
URL: http://kaattaaa.blogg.se/
Postat av: Christina

Uppdatera!! Vill ha något att läsa! :)

Hoppas allt är bra annars!



Puss och kram

2009-08-24 @ 13:40:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0