Det finns fler cancersorter

Idag i bilen på vägen hem kom jag att tänk på kattas blogginlägg om cancer, och om rosa bandet.
Det är hemskt att folk ska behöva drabbas av cancer, och då menar jag alla cancerformer, inte bara bröstcancer!

Jag tycker att rosa bandet galan om bröstcancer är alldeles för uppblåst. Vad hände med alla andra cancerformer? Varför har inte dom en gala?

Bröstcancer är en form som drabbar mest kvinnor (jag har för mig att män kan få bröstcancer men att det är jätteovanligt men jag är inte säker?) Och är inte det lite könsdiskrimerande att allt ståhej bara handlar om en cancerform som bara drabbar kvinnor? Jag är helt säker på att om det istället hade vart om tex prostatacancer som bara drabbar män så hade det blivit ett jäkla hallå om att det är diskriminerande mot kvinnor.
På nått sätt är vi tjejer jäkligt snabba att skrika om männen får fördelar men är tysta och fina när det är vi som får fördelarna, är det verkligen jämnställdhet?

Många säger att det är en självklarhet att man ska stödja rosa bandet och skänka pengar. Men skänker de lika mycket pengar till andra sorters cancerforskning? Vad hände med barncancer tex, varför har inte det en gala?
Det om något är fruktansvärt.
Jag träffade en mamma, en tjej i min egen ålder, som är med i min föräldragrupp häromdagen. Hon har en son som är i Elinas ålder. Hennes son har drabbats av cancer! Tänk er själva ett litet barn på 1år som precis har börjat sitt liv har drabbats av cancer, det är fruktansvärt! Där behövs verkligen pengar för att forskningen ska kunna gå framåt och att fler barn ska kunna bli friska.

Jag tycker att det är fruktansvärt att kvinnor drabbas av bröstcancer, absolut! Men mitt i all den här hysterin känns det som om allting annat glöms bort, sånt som kanske tom är viktigare?

Dessutom känns det lite som ett reklamjippo där affärerna passar på att tjäna en massa pengar. Varför då istället inte skänka en 30kr direkt till cancerforskningen istället för att köpa något som sägs stödja forskningen där bara några kronor faktiskt går dit?

Nej jag tänker inte köpa en rosa rosett för att visa att jag stödjer cancerforskningen. Och jag tänker heller inte köpa några konsumentsaker.

Jag tänker istället gå mot strömmen och lägga pengarna på forskning som inte får en gala, där pengarna också behövs

Kommentarer
Postat av: Linda N

hej!!hoppas allt är bra med er???

läste precis att du skrev att en ur våran föräldragrpp har cancer av barnen...va hemskt!!!får jag fråga vem det är!!känner att jag måste skicka ett mezz till denne...

kramar Linda å Wilmer

2008-10-03 @ 23:08:11
URL: http://lindiz1983.blogg.se/
Postat av: Isabel

mina pengar går till olika organisationer, inte bara cancer heller. Jag tycker man ska ge sina pengar där men känner att man litar på att de använder de på rätt sätt. om jag gjorde mig förstådd...



2008-10-03 @ 23:23:10
Postat av: Katta

2008-10-04 @ 01:12:52
URL: http://kaattaaa.blogg.se/
Postat av: Katta

Jag kan då säga att jag stödjer ju inte bara bröstcancerforskningen. Jag har tex även köpt blåbandet, som stödjer prostata cancer. Min morfar har prostata cancer, så det påverkar mig ju ännu mer. Men det som ligger mig närmast är all den forskning om olika hjärtsjukdomar. Framförallt de hjärtsjukdomar som barn föds med. Anledningen till det är ju självklar att förstå om man känner mig. Anledningen till att jag tog upp bröstcancer är ju för att jag kom att tänka på Inger och hur mycket jag saknar henne och hur hemskt all sorts cancer egentligen är. Jag tycker att alla månader borde vara inriktade påen sorts cancer. En månad prostata, en annan leukemi och den tredje hjärntumörer. Men tyvärr har median valt att inrikta sig på en sorts cancer.

Det spelar ingen roll om vem som drabbas, eller av vilken sort. Cancer är en hemsk jävla sjukdom.

2008-10-04 @ 01:16:02
URL: http://kaattaaa.blogg.se/
Postat av: Frida

Jag hade exakt den här diskussionen idag... Håller med dig..

2008-10-06 @ 11:42:14
URL: http://fridolinasverklighet.blogspot.com
Postat av: Mikaela

Jag läste ditt inlägg i morse och nu har jag funderat lite...



Jag tänker lite såhär...

Att jag tycker att du har rätt i att det BÄSTA är självklart om ALLA cancersjukdommar skulle uppmärksammas och att det absolut BÄSTA skulle vara om man oavkortat satte in pengar till forskningen direkt.



Men att dom uppmärksammar har också mycket fördelar så som jag ser på det.

Tänk om man ändå ska köpa en tröja? Eller ett nagellack? Då är det ju JÄTTEBRA att man kan köpa ett där en del av det kommer gå till forskning?



Eller tänk såhär. Tänk vad många människor som faktiskt inte har personer i sin omgivning som är sjuka och att dom uppmärksammat det själva då. Då hjälper den här månaden och bröstcancergalan dom människorna att börja tänka i dom banorna.

Eller hur?

Det berör och får människor att tänka! BRA!!

Om du dessutom har börjat tänka som du gjort. ÄNNU BÄTTRE!



Och rent realistiskt så kan vi ju inte uppmärksamma ALLA cancerformer. Förstå hur många det finns?

Sen har det med fler saker att göra tror jag.

Som att kvinnor konsumerar mer än män. Därför vänder man sig till just bröstcancer. För att kvinnor blir mer påverkade än män av sånna saker.

Dom kanske tänker...det kan hända mig!!

Det kan man ju relatera till även om man är barnlös och singel.



Jag håller med dig linda att det är bättre att skänka pengar direkt till forskningen och det är hemskt att inte fler former at cancer blir uppmärksammat. MEN jag kan verkligen se fördelar i hur det är också!

2008-10-06 @ 21:34:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0