Polisövervåld och misshandel.

Igår var en bra dag, iallafall till en början.
Jag och Robin hade bjudit över Katta, Eken, Jonas och putte för att sitta här och förfesta lite innan killarna gick vidare ut för att ta en öl.
Kvällen började lugnt med att jag och Katta satt och pratade lite om thailland och killarna satt och spelade lite play station 3 - så tråkigt!
Tyvärr var Katta tvungen att åka redan halv 10 för att hämta sin mamma som hon ha lovat att skjutsa.
Kvällen fortsatte med att vi satt i vardagsrummet och spelade Sanning och Konsekvens spelet som jag fick från Maria när jag fyllde 20. Det var faktiskt riktigt kul! Jonas fick bla ringa min mamma och prata låtsasspråk tills hon tröttnade och la på luren. Jag höll verkligen på att dö av skratt.
Vi övriga fick svara på konstiga och konstiga frågor. Jag tror nog att alla hade riktigt skoj, jag hade iallafall det.
Elina somnade i min famn och det gick hur bra som helst.

När klockan var liter efter 12 på natten skulle de gå vidare för att ta en öl ute på krogen och jag skulle gå och lägga mig för att sova. Robin, Eken och Putte gick i förväg och Jonas hamnade lite på efterskälken då han stannade i ungefär 5 minuter extra och pratade med mig lite.
Sen när alla gått gick jag och la mig på en gång, jag låg i sängen och kollade lite på dvd:n när jag ser att Robin precis ringt mig så jag ringer upp. Robin berättar då att Jonas inte blivit insläppt på krogen för att han var enligt vakterna alldeles för full. Robin gick då ut för att prata med vakterna och Jonas.
Så när Robin går ut och pratar med Jonas (som för övrigt står helt vanligt utanför och pratar lugnt med Robin) hoppar det plötsligt fram en massa civilpoliser och vanliga poliser som tar tag i Jonas och slänger upp honom hårt på bilhuven och sätter på handfängelse. Helt brutalt och helt utan anledning.
Robin sa att det var som taget ur en film och att han aldrig sett något liknande.
Ni som vet vem Jonas är vet hur lugn och snäll han alltid är. Jag skämtar inte när jag säger att han är så snäll att han är dum. Förstår verkligen inte varför polisen handlade som dom gjorde?
Dessutom hade jag träffat honom 10minuter innan och jag vet att han inte var full, påverkad absolut men inte full.
Vakterna höll dessutom med Robin och sa förstod absolut inte varför polisen gjorde som de gjorde.
Övervåld från polisen utan att tveka. Och om man inte kan lita på polisen i vårt samhälle, vem ska man då kunna lita på?

Iallafall fortsatte kvällen för killarna på krogen medans jag låg i sängen och försökte sova. Tiden gick och jag kunde verkligen inte somna. Jag som aldrig brukar ha problem med att somna.
Iallafall så hör jag hur Robin kommer hem och öppnar dörren till sovrummet och säger:
-Jag kanske inte kommer hem ikväll älskling.
jag förstår inte alls vad han menar och han fortsätter:
-Jag har precis blivit utsatt för att rånförsök och ambulansen är på väg.
Jag förstår fortfarande inte riktigt och frågar om han blivit slagen.
Han tar sig då på bakhuvudet och säger att de sparkat söner hans huvud och i ljuset från hall-lampan ser jag hur handen som han tog på sitt bakhuvud är helt blodig.
Det kändes som om blodet frös till is i ådrorna mina. Jag hoppas upp ur sängen och drar iväg Robin till badrummet för att skölja bort allt blod från huvudet som rinner ner i nacken och vidare ut på kläderna.
Vattnen färgas helt rött och han berättar vad som hänt.
Han, Eken och Putte hade stått nästan precis utanför oss när 3st turkar hade gått förbi dom och frågat om de hade droger. Robin hade då sagt att nej då har ni kommit till helt fel människor.
Då hade de gått vidare men sen vände de tydligen om och gick tillbaka utan att Robin visste det. En kille puttade ner Putte till marken (vet inte om han fick några slag) Sen hade de andra 2 tagit Robin bakifrån och slängt ner honom från backen. Robin blev helt överrumplad eftersom de kom bakifrån.
Så när han låg där på backen så hade en av dom tagit sats och sparkat Robin rakt i huvudet några gånger.
Robin själv kommer inte ihåg det utan det är Eken som berättat det för honom för att stod upp och blev fasthållen av den största killen, så han såg allting.
Det slutade med att dom tog Robins dooleysflaska och gick därifrån.

Robin gick iallafall iväg och mötte ambulansen och polisen. Som tur var fick han bara ett sår som inte var någon större skada i huvudet. Ett ärr är allt han kommer ha kvar som minne av den här kvällen.
Det hade kunnat vart så mycket värre. Tänk er själv kraften när någon tar sats och sparkar någon i huvudet när personen ligger ner. Sådana sparkar kan döda.
Vad hade jag gjort om något allvarligt hade hänt Robin? Bara tanken gör att jag känner mig spyfärdig.

Hur kan folk sparka ner någon bara för att kunna kommer över lite alkohol? hur kan de vara villiga att eventuellt döda någon för en sån sak?
Han har för fan barn och familj. Hur tänker ni?

Är så otroligt glad att det inte blev värre än det blev. Men tanken på att tänk om det hade varit jag och Elina som hade varit ute på promenad med Scamp och vi hade mött dom. vad hade hänt då? Tänk om de hade gjort Elina illa. Dom var påtända och personer som tagit droger är helt oförutsägbara.
Jag känner mig inte säker här längre.

Jag vill inte bo ett samhälle där sånt här händer.

Jag känner mig förövrigt som en mosad banan. Jag somnade ungefär vid halv 7 imorse och vaknade helt vid 9-tiden. Tiden där imellan väckte Elina mig mellan 4-5gånger.
Hur Robin mår vet jag inte ännu. Han ligger fortfarande och sover men jag antar att han kommer ha ont sen när han vaknar.

Hur ska man väga gå utanför dörren när sånt här händer?















Kommentarer
Postat av: Mikaela

Herregud linda! Jag är helt stum! Mina tankar är verkligen hos er!

2008-01-26 @ 22:54:04
Postat av: Maria

så jävla hemskt... vilKA JÄVLA MÄNNISKOR

2008-01-27 @ 16:01:29
Postat av: Katta

Så jävla sjuk värld vi lever i...

2008-01-27 @ 23:37:33
URL: http://kaattaaa.blogg.se
Postat av: Christina

Shit...vet inte vad jag ska säga. Bålsta är fan värre än sthlm. Men tur u oturen att det ändå gick bra. Mår han bra nu, Robin??

Tänker på er!

Puss och kram

2008-01-28 @ 07:04:01
URL: http://plaahn.blogg.se
Postat av: Isabel

Helt sjukt.
Dock tror jag att världen ser ut så här, vart man än befinner sig. Visst blir man rädd, och för oss utan barn fast med möjliga planer så känner iaf jag att det känns osäkert. Är detta verkligen en värld för ett litet barn?
Jag hoppas Robin mår bättre nu.
Kram på ER!!!

2008-01-28 @ 08:04:27
URL: http://robinsystersworld.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0