Ska vi införa dödsstraff?

Alla runt omkring mig pratar om Engla hela tiden. Hur kunde det här hända? Hur kunde han göra något sådant, är frågor som ställs om och om igen. Det är kanske inte så konstigt att man ställer sig den frågan.
Men så kommer uttalandet  "det borde finnas dödsstraff på sådana som honom"

Det reagerar jag verkligen på. Jag kan verkligen förstå att man vill döda någon som har gjort något så hemskt som han faktiskt har gjort. Men skulle vi införa dödsstraff så skulle vi inte vara bättre själva.

Och vem ska få makten att bestämma, på laglig väg, vem som ska få dö och vem som ska få leva?

Sen finns ju också riskerna med att avrätta en oskyldig människa. Hur många personer sitter inte fängslade just nu utan att ha gjort någonting? Tänk om de skulle blivit avrättade istället, då är de helt utan chans att få upprättelse.
Tänk om det var ditt barn/partner som oskyldigt satt i dödscellen väntandes på att bli avrättad.

Sen så måsta man också tänka på de anhöriga till den misstänke. De mister också en familjemedlem/partner/vän även om personen i fråga har gjort något hemskt så är det fortfarande deras familjemedlem/partner/vän.

Men tittar man på de som förlorat någons perspektiv så ser det nog annorlunda ut. Många vill nog att personen som tex mördat deras barn, våldtagit deras fru, styckat deras föräldrar mm ska möta ett lika grymt öde som de har förosakat mot dom de älskar. Många vill att de ska dö.

Hur skulle jag reagera om någon kidnappade Elina, våldtog henne och slängde hennes lilla kropp i ett dike?
De första tankarna är att jag vill att personen ska dö! Han/hon förtjänar inte att leva längre efter att ha gjort så.
Jag skulle tom kunna tänka mig att jag skulle kunna döda honom själv. För om jag skulle komma på någon att våldta min lilla dotter skulle jag nog inte tveka.

Så jag är kluven i frågan. Jag vill inte att vi ska införa dödsstraff då det är för mycket risker och lidande inblandat i det. Men samtidigt förstår jag dom som tar lagen i egna händer. Jag säger inte att det är rätt, men jag förstår dom.

Så vad säger ni? Tycker ni att det ska införas dödsstraff? Är vi redo för konsekvenserna som det innebär?

image148


Kommentarer
Postat av: Frida

Jag är både för och emot: För i de fall när det inte finns något tvivel om vem som är skyldig, men oxå mot eftersom risken för misstag finns. Men jag skulle inte vara för dödsstraff alls om vi hade livstid i sverige som verkligen innebar livstid och inte 12 år som det betyder nu. Får man livstid som straff ska man fan dö i finkan oxå... Jag tycker vi är mjäkiga i allmänhet i sverige. Vi har högre straff på de som lurar någon på pengar än på våldtäksmän, säger inte det en hel del om vårt resonemang i sverige överlag? Helt sjukt!
(Hade någon gett sig på Marcus hade dödstraff inte behövts, jag hade själv letat upp och mördat den personen. Det hade LÄTT varit värt 12 år på finkan)

2008-04-14 @ 22:20:12
URL: http://fridolinasverklighet.blogspot.com
Postat av: ida

Jag står för att jag tycker att sverige borde införa Dödstraff som jag skrev i mitt inlägg!

2008-04-15 @ 16:49:45
Postat av: linda

Frida - Jag tycker verkligen också att livstid verkligen ska vara livstid! De ska inte få komma ut någonsin igen, inga permisioner, ingenting!

Ida - Läste precis ditt inlägg och jag respekterar dina åsikter.

2008-04-16 @ 09:04:34
URL: http://www.lindaha.blogg.se
Postat av: Mikaela

Jag tycker inte vi ska ha dödsstraff. Totalt ohumant!

2008-04-16 @ 10:14:14
Postat av: Isabel

Jag tycker att döden känns för milt för dessa förskräckliga varelser.
snacka om att komma undan.

2008-04-17 @ 09:50:37
URL: http://robinsystersworld.blogspot.com/
Postat av: linda

Mikaela -
ja precis. det känns lite som om man flyttar sig tillbaka till medeltiden och låter blodet flöda åt höger och vänster.

Isabel - Men sen så kan de ju ha det jättebra i dagen fängelser i Sverige. Där tycker jag att det felar lite. De ska inte ha det så bra som de har.

2008-04-17 @ 12:00:08
URL: http://www.lindaha.blogg.se
Postat av: Mikaela

Men vadå jättebra egentligen? Det finns mänskliga rättigheter. Vi låser in dom i ett rum. Dom får mat. Dom får något att sysselsätta sig med. Tex titta på tv eller studera. Vad ska dom annars göra där inne. Hur vill ni att dom ska ha det? Ska vi gräva ner dom i ett hål i marken och kasta ner en brödbit till dom då och då? Eller dom kanske får ha en cell men inget mer där inne än en madrass. Sitta och stirra in i väggen dag in och dag ut.

Jag tycker att deras BROTT är lika fel som ni tycker. Men vi blir fasiken inte bättre människor vi om vi ska hålla på dela ut dödsstraff hit och dit eller behandla dom som om dom var mindre värda än djur.

2008-04-23 @ 12:31:32
Postat av: linda

Nej det var inte riktigt så jag menade. Tex så får ju de bättre och mer kostnadfylld mat än tex skolorna och äldrevården får - det tycker jag är fel! Barnen och de gamla ska isåfall gå före.
Sen att de har tv, såklart ska de ha det. men de behöver inte ha alla kanal, som en vanlig svensson inte har råd med. Det räcker väl med standarkanalerna, ettan, tvåan och fyran? Behöver de verkligen mer än så?
Sen utbildning tycker jag är bra att de får, så de har en möjlighet att komma ut i sammhället igen och ha en bra grund att stå på.
Men att de tex får lön i fängelset tycker jag är fel! De ska inte få pengar för att de är där!

Summan i kardemumman tycker jag att de får det för bra, lön, bra mat, alla tv-kanalerna, utbildning.

2008-04-24 @ 10:55:16
URL: http://www.lindaha.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0