Jobbiga barn

Fredag och Elina vaknade 06:20 och väckte oss andra tjejer, Robin hade redan åkt till jobbet. Klockan skulle ha ring vid kl 07 och de där 40 minuterna känns som evighet när man inte hade behövt vakna då :P 
 
Båda mina tjejer är inne i varsin "trotsfas" Herregud vad jobbiga dom är! Det är bråk och konfrontationer varje dag, flera gånger varje dag till och med. 
 
Elina säger emot och kommer med argumentationer om precis varenda liten sak. En del av mig känner sig stolt över att hon faktiskt säger emot och argumenterar, men det är så irriterande och jag blir både arg och frustrerad. När man har sagt nej 100 gånger och ändå blir ifrågasatt så är det väldigt svårt att fortsätta vara pedagogisk...
 
Det slutar oftast med att jag säger åt henne att vara tyst och lyssna på vad jag säger. Och jag hatar så mycket att jag gör det, jag vill ju inte att hon ska vara tyst och lyssna blint på vad jag säger. 
Jag vill ha samma ork som förut och bemöta allting pedagogiskt och förklarande men det finns inte just nu.
 
Det finns ingenting som gör mig så arg och frustrerad som barnen just nu. 
 
Jag vet ju varför Elina är som hon är, lilla tonåren kallas det för. Det är en massa nya känslor och intryck, en vilja till att få vara stor samtidigt som man är liten. Det är inte lätt att vara en 7åring alla gånger. 
Dessutom tycker hon att det är jobbigt med allt stök i skolan, och där uppför hon sig exemplariskt så hon måste ju få säga emot och bestäma någonstans, lätta på trycket så att säga. 
 
Egentligen ska jag väl inte klaga, förutom allt ifrågasättande och att hon säger emot så är det inga problem. 
 
Emilia är det lugnare med, visst hon säger emot hon också och det är ofta som hon låtsas som om hon inte har hört vad vi säger. Hon kan helt enkelt skita i vad vi säger och fortsätta med sitt. Men jag tycker att det är lättare att hantera, då är det ju bara att gå fram och se till att hon gör som man säger, hon argumenterar ju inte och tjafsar inte emot. 
 
Nu ska jag börja göra mig iordning för att åka iväg till stallet och rida. Jag ska prova på att hoppa Milla igen, och den här gången ska hon inte bara rusa iväg mot hindret som en galning utan jag ska lyckas kontrollera henne :P
 
Ska slänga ihop en varsin nybakad källarfranska med Amore salami och Brie till mig och Tessan, är det fredag så är det :)
 
Det är inte lätt att vara en 7åring alla gånger.
 
Emilia hade fått rita en teckning med temat "vad för dig ledsen" och det här är resultatet. Usch vad jag avskyr den här teckningen, jag ser så jäkla ond ut.Emilia berättade att hon har ritat att hon har bärt runt på Diva och att jag hade blivit arg på henne för det. Och det är verkligen ett återkommande problem här hemma. Emilia avgudar Diva och vill mysa med henne hela tiden, vilket hon inte får för oss då Diva inte vill bli buren 24/7 så det är det bråk om varenda dag. Usch får ont i magen av den här tecknignen. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0