Hem från skolan själv!

Idag så följde jag med Elina till skolan och var där tillsammans med henne fram till lunch. Jag tycker att det är viktigt att följa med då och då för att få en egen bild om allting som Elina pratar om. Jag menar hon spenderar många timmar där varenda dag och det är klart att jag vill vara delaktig.
 
Det som jag tycker är tråkigt är hur mycket killarna i klassen tar över. De stökar runt, lyssnar inte, och tar över från tjejerna. Nu är det självklart inte alla killarna som beter sig så, men överlag är det tyvärr så.
 
En av lärarna pratade med mig om det idag, hur killarna tar över och kör över tjejerna och att de aktivt försöker få bort det beteendet. Jag personligen tycker att de kan göra så mycket mer. Det måste ju finnas övningar för att tona ner killarna och lyfta upp tjejerna. Och verkligen noll tolerans över att vara nedlåtande och negativa såfort en tjej säger något. 

Jag försöker aktivt pusha på Elina varenda dag så att hon ska våga säga ifrån och våga stå för sig själv och inte låta sig tystas ner. Jag vill göra henne stark och att hon ska ha en inre tro på sig själv. Tack och lov verkar det faktiskt ge resultat, hon leker lika bra med tjejer som killar och har många kompisar av båda könen i klassen. 
 
Hur som helst så tänker jag följa med till skolan oftare, det behövs känner jag efter idag. Tex så säger en av pojkarna i klassen "jag är inte rädd för dig" när en lärare säger åt honom när han beter sig fel - herregud ungen är 7år gammal!
 
Men nu dagens stora händelse, Elina fick för första gången gå hem från skolan själv tillsammans med en kompis! Det hade gått hur bra som helst och det var en mycket stolt Elina som kom in genom dörren. Vi har precis under en km till skolan och dom gick hem på 10minuter. En stor händelse enligt mig - min stora lilla tjej!

Svenska
 
Datorträning
 
Elina har gjort en egen saga som handlar om en ponny som blir biten av ett monster
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0