Det finns ingenting som heter osjälviska gärningar

När jag var på bio tillsammans med Robin och Ante i förra veckan så kunde jag inte använda mitt rabattkort som gör att man går på bio för halva priset eftersom vi gick på en 3d film.
Kruxet var bara att jag hade 2st såna kort och de gick ut samma dag.

Så istället för att slänga bort rabattkorten så lämnade jag in dom hos killen som satt i kassan så att han kunde ge dom till 2 andra personer. På det sättet kommer de ju endå till nytta och 2 andra personer blir glada.

Jag tyckte att jag hade vart jättesnäll och tänkte att de 2 personerna som får korten lär ju bli glada.
Men så säger Ante att det är ju lika mycket för din egna skull som du gav bort dom. 

Och det stämmer ju faktiskt! Jag mår ju bra av att göra folk glada, alla mår väl bra av sånt? Samtidigt som mottagaren också blir glad.

Så det finns ingen helt osjälvisk gärning. Vi vinner alltid på de sakerna vi gör - på något sätt.

Så nästa gång du gör någonting snällt, tänk på att du också får ut någonting av det.



Kommentarer
Postat av: Mikaela

Visst är det så. Kloka ord! Men det är ju inte mindre snällt för att man själv blir glad av det :)

2011-05-04 @ 21:28:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0