Varför är människan så hemsk?

Ikväll när jag låg i sängen så väcktes mina tankar på hur elak människan egentligen är. Jag håller på med ett arbete i Etik och livsfrågor och det har väckt en del frågor inom mig. 

Jag kan verkligen inte förstå hur människan kan vara så grym. Hur kan man stå ut med sig själv när man har utfört hemska fruktansvärda dåd, eller för den delen stått bredvid och kollat på utan att ingripa? Hur kan man vara så full av hat?

Men det handlar ju om så mycket mer än att bara inte göra hemska saker. För mig är det obegripligt hur många reagerar och agerar i vanliga vardagliga situationer. Det är som om de inte bryr sig om andra utan är glada så länge de själva inte behöver göra någonting.

Jag tänker på hur jag vill att mina barn ska bli för slags människor. Jag vill inte att de ska stå tysta och se på när andra människor behöver hjälp. Jag vill att de ska vilja hjälpa, att de ska se det som någonting självklart som jag själv gör. 

När jag och Katrin var i London och åkte tunnelbanan så hände det en sak som jag brukar tänka på då och då. Det är ingen stor sak egentligen men det har fastnat hos mig. Den gången var det många på tunnelbanan och jag stod där dörren var och höll i mig i en stång. Så kom det in en familj med 2 äldre föräldrar och deras 2 vuxna barn (antar jag att de var iallafall) Mamman i familjen lyckades inte hitta någonstans att hålla i sig så när tåget startade så vinglade hon till och var nära och falla. 
Det som jag reagerade över var att ingen verkade bry sig det minsta lilla. Där stod den där äldre kvinnan och såg praktiskt taget livrädd ut. Jag erbjöd henne såklart min plats så att hon kunde stå tryggt i hörnet och hålla i sig i stången och hon blev verkligen tacksam, precis som hennes familjemedlemar blev. 

Men jag förstår inte att ingen annan gjorde detsamma? Det var fullt av unga människor där som skulle klarat av att stå utan att hålla i sig 100 gånger bättre än henne.

Sånt skrämmer mig. Samtidigt som det gör mig otroligt ledsen. 

Jag säger inte att jag är en perfekt människa, det ska gudarna veta att jag absolut inte är. Men jag är inte heller någon som kollar på utan att göra någonting om någon behöver hjälp, så mycket vet jag!

Varför vill vi ha ett samhälle där vi inte bryr oss om varandra? Det ska väl inte spela någon roll om man känner människan eller inte. Medmänsklighet ska man ha för alla.

Så jag avslutar det här blogginlägget med att jag hoppas, och tror, att mina barn inte ska stå tysta och kolla på när någon behöver hjälp. Och jag hoppas med hela mitt hjärta att folk kommer att hjälpa dom tillbaka den dagen dom behöver det. 

Kommentarer
Postat av: Mikaela

Jag håller med dig Linda. Fast jag tror att det finns en hel del psykologiska förklaringar till att människan agerar som den gör. Såklart eftersom jag läst en hel massa psykologi =P Jag är lite skadad. Etik är en av mina absoluta favoritämnen så jag är lite avis på dig att du får läsa det :)



Ps! Jag vill gärna komma i kontakt med dig men har tagit bort min facebook. Lämnar mitt nummer och min mail till dig i ett inlägg längre bort. Kram!

2011-12-15 @ 11:44:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0