Barn är människor, bara lite mindre än du och jag

Jag sitter och tittar på Oprah som har Will Smith på besök hos sig idag.
Jag gillar verkligen hans syn på barn och barnuppfostran, iallafall det lilla som man fick se idag.

Barn är små människor som faktiskt ska respekteras! De har givetsvis mindre livserfarenhet än vad vuxna har, men de ska iallafall ha lika mycket respekt.
Jag säger inte att de ska få vad de vill ha och göra vad de vill. Men de ska fortfarande respekteras, även om vi har sista ordet.

Ett barn ska inte bli tvingat att äta upp maten om h*n inte tycker om det. H*n kan själva bestämma om de vill äta maten eller inte.
Det ska inte bli tvingat att krama och pussa någon som den inte vill. Elina brukar inte vilja det, men det är för att hon är blyg. Tar man henne i handen och går fram så brukar det gå bra - men vill hon inte då så behöver hon inte.

Sen finns det ju självklart saker som hon måste göra, byta blöja, borsta tänderna, gå och lägga sig, tvätta sig mm
Men man kan fortfarande visa respekt.

Jag blir så ledsen när jag ser barn som blir ignorerade, inte tillfrågat och överkört.
Jag får många såna exempel på jobbet. Folk som står i kön och barnet som om och om säger: Mamma? Mamma? Mamma? Föräldern reagerar inte - tittar rakt fram och ignorerar barnet. Tror ni att hon skulle göra det om det var en vuxen som ville nått?

Nej nu ska jag göra mig iordning och åka till jobbet.

Kommentarer
Postat av: Mikaela

Viktig tanke. ALLA människor bör alltid visas respekt!

2009-06-09 @ 14:26:07
Postat av: Maria svarar

Håller med!

2009-06-11 @ 13:45:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0