Negerboll vs Chokladboll

Det känns som om diskutionen ang om man ska säga negerboll eller chokladboll aldrig kommer att avslutas.

För mig är det självklart att man säger chokladboll. Jag menar det finns ingenting som talar för att man ska säga negerboll. Jag växte upp med att man sa negerboll, men jag är inte dummare än att jag kan ändra på mig.

Jag tycker att det låter väldigt outbildat och korkat när man säger negerboll. Ännu värre när man sen lär sina barn att säga negerboll. Ordet neger är inte socialt accepterat, så varför ska man då säga negerboll?
Ni får nog komma med lite bättre argument än "jag har alltid sagt så och jag tänker inte ändra på mig" för att jag ska tycka att det är okei.

Många mörkhyade människor tar väldigt illa vid sig att man säger Negerboll, är inte bara det skäl nog till att inte säga negerboll?

Sen finns de dom mindre intrelligena uttalanden om att man visst kan säga negerboll för det finns ju finskapinnar och att folk säger svenne mm.
För det första är ordet neger otroligt negativt. Om ni inte redan visste det så kommer neger från när man hade mörkhyade människor som slavar. Vilket förknippas med mord, våldtäkt, förtryckelse och misshandel.
Finns de accesionerna med tex finne - nej.

Sen angående att man säger svenne och finne och det är ju inge fel med det, så då ska man få säga neger också.
Hm jaså? Det är så otroligt korkat tycker jag. Svenne kommer från landet Sverige, precis som att en finne kommer från landet finnland. Men neger då? Kommer det från Negerlandet då?

Nej fram med respekten mot våra medmänniskor. Det kräver inte mycket av er att sluta säga negerboll, det låter dessutom mycket godare med chokladboll ;)

Sen påstår jag inte att jag är felfri. Ibland så säger jag neger, oftast av misstag. Men jag försöker iallafall att inte använda det ordet.

Kommentarer
Postat av: Katta

Jag kan inte riktigt komma ihåg att jag någonsin sagt negerbollar. Men jag tycker att det är fel att säga så, det är rasistiskt.

Finska pinnar har sitt namn av en anledning, har för mig att dom kommer från Finland och dom har väl desstom funnits längre än ordet negerboll skulle jag tro.

Sen så gillar jag inte ordet svenne. Enligt mig är det ett ord invandrare använder för att beskriva svenskar i allmäbhet, så om dom använder det ordet så skulle vi ju lika gärna kunna säga neger om alla mörkhyade. Men säger vi neger blir vi anklagade för att vara rasister, men dom är inte rasister när dom säger svenne.... Har du tänkt på det?

2008-11-14 @ 21:31:14
URL: http://kaattaaa.blogg.se/
Postat av: Linda

Fast vi är från sverige alla är svenskar, och svenne är ett smeknamn på svenskar.

Jag gillar inte heller ordet svenne, det används ofta som skällsord.

Men det kan inte alls jämföras med att kalla någon neger. Det har ingenting med att de kommer från ett visst land, afrikaner eller liknande är isåfall mer jämförtbart.



2008-11-14 @ 22:38:44
URL: http://lindaha.blogg.se/
Postat av: Maria

håller helt med dig i ditt inlägg , om man säger negerboll är det bevis på att man inte har alla hästar i hagen ...

2008-11-15 @ 20:01:26
Postat av: Maria

svenne är inte lika (lååångt i från) negetivt laddat som det aktuella ordet....

det kommer det förmodligen aldrig bli heller ..

läs det linda skrev om var i från ordet kommer i från ... se filmen hotell rowanda om ni inte har sett den

2008-11-15 @ 20:06:31
Postat av: Sara

Kanon inlägg!!!! Håller helt med. Dock tycker jag att det är larvigt att "rasistiskarådet" (eller vad dem nu hette) förbjöd nogger black från GB pga dess namn. Vi har kommit så pass mycket längre än att använda neger i vardagsmun, för att återkomma till ditt inlägg. Henric som är 5 år äldra spelade nigger på skolgården, medan jag spelade samma spel med namnet King. Och att vi idag fortfarande måste ha diskutioner om att det är NEDLÅTANDE att använda ordet negerboll och att det nu eftersom vi vet bättre heter chokladboll. Om man slår upp oredet neger i ordlistan kan man läsa, typ i stil med- en mindre värd människa/slav. Det är inget man ska förmedla till sina barn. Vi är tamme f*n människor allihop och i dagens sammhälle SKA det inte spela någon roll om man är svart, vit, gul, blå eller grön. Inga nedvärderande ord på vilken hudfärg vi har eller från att vi inte kommer från samma länder TACK!!!

2008-11-16 @ 18:20:46
Postat av: Linda

Maria-jag håller helt med dig, och filmen ska jag absolut kolla upp!



Sara - Jag tycker också att det var löjligt med glassnamnet, jag menar det hade ju inget nedlåtande alls? Precis och om man VET att människor faktiskt tar illa upp av att man säger neger, är det då så svårt att sluta säga det?

2008-11-16 @ 20:24:21
URL: http://lindaha.blogg.se/
Postat av: Sara

Hotel rowanda är jätte bra, ett hett tips. Bör ses

2008-11-17 @ 10:30:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0