En massa fästingar

Idag åkte jag Robin och Elina ut till Robins mormor i Östhammar för att grilla.
Väldigt trevligt måste jag säga. Det är inte ofta vi träffar Robins sida av släkten så det var verkligen mysigt.
Först trodde jag att det skulle bli dåligt väder men  solen kom fram till slut och det blev toppenväder idag igen, inte helt fel. Elina kröp runt på gräsmattan och hade det jättemysigt. De ställde fram en hink med vatten som hon lekte men, det vart väldigt uppskattat.
Sen bjöd de på grillat med potatisgratäng och sallad, hur gott som helst!

Men när vi hade ätit klart så satt Elina i mitt knä och så säger Robin att hon har en fästing bakom örat. Jag ser efter men tycker inte alls att det ser ut som en fästing. Men när jag sen tar bort den så ser jag att det verkligen är en fästing, i miniformat! Så säger Robin att det inte var bakom det örat han såg den, kollar efter bakom andra örat och där sitter det 2st till!
Så jag börjar söka igenom Elina och får panik när jag inser att hon är täckt med små miniatyr fästingar. Hon har verkligen fästingar överallt!
Jag  blir såklart jätterädd och inte blir det bättre av att de säger att det inte alls är fästingar och att det inte finns fästingar där. Gubben som bodde där säger att det är loppor??!!
Jag blir skitarg och säger att jag vet väl för fan hur fästingar ser ut och det är fästingar!

Till slut lyssnar de och kollar undr förstorningsglas och ser att det faktiskt är fästingar.


Det slutar med att vi får ta av Elina naken och plockar bort en 30 fästingar ungefär. Stackars min lilla bebis!
Jag och Robin hade också några stycken på oss men Elina var mest utsatt.

Jag ringde sjukvårdsupplysningen och rådfrågar men de säger att det säkert inte är nån fara men att jag ska hålla henne under uppsikt. De säger också att där vi är finns det mycket fästingar och att de är utsatta för just tbc, men att det är sällsynt att små barn drabbas.

Så nu håller jag tummarna, jag är fortfarande orolig även om jag vet att det nog inte är någon fara.

Men det var trevligt om man bortser från fästingarna. Men nästa gång ska jag ha med mig en stor filt som Elina får vara på.

Och hur många fästingar Scamp har på sig just nu vågar jag inte ens tänka på...

Kommentarer
Postat av: Maria

å näää fy stackare .... fästingar är så vidriga smittsamma as. usch. hoppas skruttan mår bra.

2008-06-09 @ 20:55:26
Postat av: mikaela

Gud sa hemskt linda!

Hoppas att hon ar okej.

2008-06-11 @ 05:30:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0